Otthon és más

10 tévhit a fogyókúra kapcsán

 

Sokan sok hibát elkövetnek, amikor fogyókúrára szánják el magukat. Te ne kövesd el ezeket a hibákat, ezért szánd rá az időt és olvasd végig az egész cikket, mert a végén kapsz tőlem útravalóul plusz egy jó tanácsot. Nem ér rögtön ott kezdeni!!! 🙂

 

Pár jellegzetes ok, amiért gyorsan fogyni akarsz:

  • Abba a ruhába bele kell fogynod…
  • Lesz egy rendezvény, és addigra le kell adnod pár kilót…
  • Amikor rájössz, hogy már egyik ruhád sem jön rád…
  • Ó jaj, itt a fürdőruha szezon…
  • Új partner a láthatáron…
  • És így tovább…

 

Amikor egy hirtelen jött ok miatt akarsz lefogyni, akkor jön a drasztikus fogyókúra és bár röpke ideig működik is, de aztán jön a jojo effektus. Így nem lehet tartós eredményt elérni, ráadásul a szervezeted is csak rombolod.

Az eredményes fogyókúra nem egy hirtelen jött ötlet, vagy egy gyors elhatározás eredménye.

Bármennyire is furcsán hangzik, de rá kell készülni és valóban elhatározni, hogy már pedig el kezded a fogyókúrát. Jelöld ki előre azt a napot, amikortól fogyókúrázol, és ne a fenti okok motiváljanak, azok csak rövid távra szólnak.

Határozd meg előre, hogy mi az a cél amit el akarsz érni… 

Talán a legfontosabb, hogy ne drasztikusan akarj fogyni, inkább válaszd az életmód váltást. 

Tudom, erre most azt mondod na ne fárassz már, x kiló leadás miatt nem fogok mindent megváltoztatni…

Pedig nincs tartós eredmény, ha nem változtatsz. Nyilván ha elérted a kitűzött célt, már nem kell mindent precízen betartani, de ha odafigyelsz arra, hogy mit eszel, mikor és mennyit, na meg a nassolást is elfelejted, akkor az elért súlyt tudod tartani és nem fogsz gyorsan vissza hízni az eredeti állapotra, vagy rosszabb esetben még plusz súlyt is összeszedsz.

 

Na de lássuk azt a 10 tévhitet, amibe a legtöbben belefutnak.

 

  • Felejtsd el a reklámokban látott fogyibogyókat… ennél rosszabbat nem is tehetsz a testeddel, mint várod a csodát egy ki tudja milyen összetevőket tartalmazó bogyótól vagy étrend kiegészítőtől.

Ezek csak a reklámokban működnek, a valós életben több kárt okoznak, mint hasznot. Nem tudod milyen mellékhatásai vannak, mert hogy vannak! Ne dőlj be a reklámoknak, és főleg ne rendelj külföldi oldalakról semmi ilyesmit. Még nálunk sem kell mindent bevizsgáltatni ami piacra kerül, sokszor elég csak a bejelentést megtenni a készítményről, ami elvileg csak növényi összetevőkből áll. Elvileg… mert bizony nem tüntetnek fel minden összetevőt. Erről bővebben itt olvashatsz. Gondolom fogyókúra gyanánt nem szeretnél összeszedni különböző szív és érrendszeri problémákat, és még ki tudja milyen egyéb károkat szenvedni. Ezek nem csodaszerek, olyan nincs!

 

  • A legdurvább hiba az éheztetés, amikor semmit nem eszel napokig és közben azt gondolod, hogy ettől hirtelen olvadnak a kilók és a centik. 

El kell szomorítsalak, mert ezzel csak azt éred el, hogy kiéhezteted a szervezeted, kifogy a vitamin raktárad, lelassul az anyagcseréd és elkezd a tested raktározni. Energiát 3 fő forrásból tudsz szerezni, zsírból, fehérjéből és a szénhidrátokból. Ha nem eszel, akkor nem tud a szervezet hozzájutni az alapanyagokhoz. Egy napi éhezés után a test energiaigényének fedezésére elsőként a májban és az izmokban tárolt glikogén lebontása kezdődik meg. Hidd el, nagyon nem teszel jót a szervezeteddel, ha éhezteted maga. Kell az energia a szervezetnek és ugyan Te csak azt érzed, hogy fáradt vagy, éhes vagy, de belül káros folyamatok indulnak meg. 

 

  • Rögtön jöhet ide amikor túl keveset eszel… 

Ugyanaz a folyamat játszódik le, mint a koplalásnál, némiképp lassabban, de a végeredménye ugyanaz, kiéhezteted a szervezeted és felborul a rendszer. Nem jó megoldás… Hogy mennyi energia kell a szervezetnek és ahhoz mennyi bevitel szükséges egyénenként eltérő. Nyilván függ az életmódtól, mennyit mozogsz, milyen megterhelő a munkád fizikálisan és szellemileg és így tovább. Ha kevesebb kalória bevitellel akarsz fogyni, akkor arra figyelj, hogy naponta maximum 300-500 kalóriával csökkentsd csak a kalóriabeviteled. Amennyiben ezt ráadásul egészséges ételekből viszed be, akkor a szervezetednek elegendő üzemanyaga lesz a megfelelő működéshez.

Az alábbi kalkulátorral ki tudod számolni, hogy nagyjából mennyi kalóriára van szükséged naponta. 

 

Kalória Kalkulátor Egyénre Szabva

 

  • Diétás és cukormentes ételek és italok

A következő gyakori tévhit, hogy a diétás és cukor mentes ételek és italok tökéletesen megfelelnek a fogyókúra idejére. Ennél az a bökkenő, hogy a szervezetünket próbáljuk átverni és a mesterséges édesítőszer alkalmazásával az édes érzés ugyancsak kiváltja az inzulin termelést, hogy a felesleges cukrot eltüntesse a vérből, majd jön az éhségérzet és ilyenkor habzsolni kezdünk, hogy elfojtsuk a ránk törő éhséget. Mivel ténylegesen nem került a szervezetbe cukor, így az inzulin feleslegesen csökkentette a vércukor szintet, és egyúttal testzsírrá alakította a felesleges cukrot. Szóval éhesek is leszünk és még csak nem is fogytunk. Ráadásul erősen rákattanunk az édességre.

 

  • Rendszertelen vagy egysíkú étkezés

Azt hisszük, hogy ha kihagyunk egy étkezést már is tettünk a fogyás érdekében és nem jár semmi problémával. Nos ez is rossz gondolat. Ha kihagyjuk a reggelit, akkor az ebédig rágjuk magunkat és mire eljön az ebéd ideje már farkas éhesek vagyunk, amitől lényegesen többet fogunk enni, mint ha reggeliztünk volna. De ugyanez a helyzet az ebéd vagy a vacsora elhagyásával is. A következő étkezésnél bepótoljuk… mert kell a szervezetnek a hiány pótlása.  A legjobbat akkor tesszük, ha tudunk napi ötször étkezni és inkább kicsivel kevesebbet eszünk, de nem lényegesen kevesebbet, mert mint már tudjuk azzal sem teszünk jót, lásd a túl keveset eszel pontot… Reggeli kell a napindításhoz és persze azért is, hogy a kávét ne éhgyomorra döntsük le. A legjobb egy pohár vízzel indítani a napot, ezzel felébresztjük az emésztésünket, majd jöhet a reggeli és mellékesen a kávét is érdemes lenne későbbre halasztani mert ébredés után vagyunk egyébként is a legaktívabbak, felesleges még egy lökettel megtoldani. Az egysíkú étkezéssel az a probléma, hogy a szervezet a legtöbb vitamint és ásványi anyagot, amire szüksége van az étkezés során veszi magához, így ha ráállunk valami megvonásos diétára, akkor bizony amitől megvontuk a szervezetet, az nagyon fog neki hiányozni és ezzel komoly károkat teszünk önmagunkban.

 

  • Folyadék bevitel

A legjobbat akkor tesszük, ha csak tiszta vizet iszunk, és elfelejtjük a cukros és-vagy szénsavas italokat. Az egyik legnagyobb gond, hogy a savas italokkal felborítjuk az alapvetően lúgos szervezetünket és ezért folyamatosan ennünk kell, hogy a savat felszívjuk. A cukros löttyök pedig mint már előzőekben írtam a vércukor szintet borítják fel, így a szervezet a felesleges cukrot szépen elraktározza ínségesebb időkre… Tehát se szénsavval, se cukorral, se édesítőszerrel felturbózott italt ne fogyasszunk. A legjobb a tiszta víz, és esetleg ha már nem bírjuk a víz ízét készíthetünk zöldteát, ami egészséges és zsírégető. Ha megiszol napi 2-3 liter vizet sokkal több kalóriát égetsz el, mint ha alig innál. A sok folyadék egyébként is fontos szerveztünk számára, hiszen a testünk jórészt vízből áll, és ha nem iszunk elegendő vizet kiszáradunk. Ez pedig sok betegségért felelős. Szóval ne várd meg, míg szomjasnak érzed magad, mert akkor már kiszáradtál. A szomjúság egy vészjelzés a szervezettől, hogy azonnal igyál vizet, de ezt a vészjelzést ne várd meg. Igyál folyamatosan a nap folyamán, hogy elegendő folyadékot vigyél be. A folyadékkal távoznak a káros anyagok is tehát erre nagyon figyelj.

 

  • Azok a csúnya szénhidrátok

Na igen és a szénhidrátokról is csak azt halljuk, hogy károsak, és hizlalnak, de ne tévesszük meg magunkat, mert nem minden szénhidrát rossz, vannak jó szénhidrátok is!  🙂 Nem szabad megvonni a szervezettől, mert szüksége van rá, de nem mindegy a mennyiség és a minőség. A szénhidrát az egyik fő üzemanyaga a szervezetnek, és ha a finomított szénhidrátot elhagyjuk (pl. fehér finom liszt mint főmumus) máris sokat tettünk az egészségünk érdekében és a fogyókúránk is sikeres lehet.

A legegyszerűbb két részre bontani a szénhidrátokat.

Vannak a gyorsan felszívódó szénhidrátok, mint például a gyümölcsök és a tejtermékek. Ezek fogyasztása után hirtelen megnő a vércukorszint, a hasnyálmirigy nagy mennyiségű inzulint termel majd a vércukor szint visszaesik és már jön is az éhségérzet, szédelgés, aminek következtében újra enni kell, hogy elmúljon. Nem kell elhagyni, de figyeljünk a mennyiségre. 

Vannak a lassan felszívódó szénhidrátok (például a zöldségek és teljes kiőrlésű- kenyerek, gabona és zabpelyhek) nem emelik meg hirtelen a vércukorszintet, ezért elmarad a rövid időn belül jelentkező éhség, elegendő energiával lát el a következő étkezésig, és elmarad a jellegzetes kajakóma. Figyelem a gabona és zabpehely nem egyenlő a csokis és más ízesítővel megtunkolt reggeli pehellyel!

Itt is mint minden esetben az egyensúly nagyon fontos és ne vonjuk meg teljesen a szervezetünktől a szénhidrátokat, mert kell az neki! 

 

  • Az apróságok, amiket észre se veszel

Vannak azok az apró dolgok, amiket észre se veszünk pedig a fogyókúra ellenségei. Eszünk egy kis levest, de hopp ott figyel benne a kruton, amit szépen be kanalazunk és már is bevittünk fölös szénhidrátot. Ha nagyon szeretnénk kiválhatjuk egy kis pirított hagymával, isteni íze lesz a levesnek tőle. A saláta fogyasztása például húsételek mellé nagyon ajánlott ha ezzel kiváltjuk a köretet, de ne felejtkezzünk meg a saláta öntetről, mert ott bizony elcsúszhat a fogyókúrásnak szánt ebédünk. Az öntet helyett készítsük a salátát extra szűz olíva olajjal. Vagy elhagyjuk ugyan a köretet a hús mellett de letolunk mellé egy szelet kenyeret… A kávénkba is kerül egy kis kávékrémpor pedig helyette ihatnánk tejszínnel. Sorolhatnám még az apróságokat, amik észrevétlen vágják tönkre a diétánkat, de ha oda figyelsz ezekre az apróságokra is és nem nassolsz két étkezés közt ismét csak nagyot léptél a fogyás felé.

 

  • Mérlegelés minden nap vagy akár naponta többször

Ezzel csak azt éred el, hogy saját akaraterődet rombolod. Nem történik csoda pár óra alatt! Hetente csak egyszer mérd magad, lehetőleg ugyanabban az időpontban ruhátlanul és vécézés után. Nem vicc, így tudod a legpontosabban figyelni a súlyvesztésed. Nincs értelme minden nap mérlegelni, mert lehet előző nap 1 kilóval könnyebb voltál mint következő nap és jön a kétségbe esés, hogy akkor ez a diéta sem működik, vagy valamit rosszul csináltál. Ettől csak elmegy a kedved és a kitartásod. A súlyunk folyamatosan ingadozik ezért pontos adatunk csak akkor lesz, ha betartjuk ezt a mérlegelést. Nem kell akkor sem kétségbe esni ha a következő heti mérlegelésnél nem látunk kevesebbet a kijelzőn, vagy éppen több lett a súlyunk 1-2 kilóval. Mindenki elérkezik arra a pontra a fogyókúra során, amikor megáll a súlyvesztés és itt szokták feladni a legtöbben vagy éppen még kevesebbet esznek. Ez az egyik legnagyobb hiba. Itt nem szabad megállni, mert ekkor áll át a szervezet és tudatosul benne, hogy nem kell raktározni, mert folyamatosan megkapja a neki szükséges mennyiséget és megfelelő arányban mindent, csak éppen kevesebből is el tudja látni magát. Arról nem is beszélve, hogy a fogyókúra elején főleg vizet vesztünk. Szóval csináld tovább kitartóan és elkezdesz centire fogyni, amikor is már a zsírt bontod le, ez a legnehezebb, de megéri kitartani. Sosem szabad félbehagyni a fogyókúrát, mert akkor amit addig leadtál bőségesen visszajön. Kitartóan vidd végig a kívánt eredményig és ha a fogyókúra végén is folytatod az életmódod, és kerülöd a nassolást és a súlyodra káros étkek bevitelét, akkor nem lesz semmi jojo, csak jó-jó. 🙂

 

  • Mozgás nélkül is lehet fogyni csak diétával

Aki ezt állítja, az szimplán hazudik, ilyen nincs, kell a mozgás, de nem kell megszakadni. Sokan azzal védekeznek, hogy nincs ideje és pénze a mozgásra. Nos ez csak önámítás és lustaság. A mozgás szerves része kell legyen az életünknek. Nem azt mondom, hogy csak akkor lesz sikeres a diéta ha minden nap lemész a konditerembe és ott mozogsz, mert persze hogy tortúra miután hazaérsz újra elindulni, átöltözni kifizetni a bérletet stb… De ezt otthon kényelmesen is meg tudod oldani. Hidd el csak elhatározás kérdése az egész. Ha már elhatároztad, hogy diétázol és ezt tudod is tartani vas akarattal, akkor ne találj ki mindenféle kifogást a mozgás elkerülésére. Tegyél be egy jó lemezt és kezdj el ugrálni, táncolni a zene ritmusára. Ettől nem csak jókedved lesz, de felpörget és boldogság hormonnal áraszt el. Ráadásul az egész napi monoton fárasztó munka után egy fél órás ugra-bugra tánctól felszabadulsz és még a házimunkának is nagyobb kedvel állsz neki. Nem kell szabott tornát végig csinálnod valami nagyon híres fitnesz edző videóra vett utasításai alapján, mert csak elveszi kedved az egésztől, hogy nem tudod végig csinálni, vagy nem úgy hajlik a tested mint neki… Nem kell ez neked, csak élvezd a felszabadult táncot. De ugyanolyan jó ha kimész a gyerekkel tollasozni, vagy futni szeretsz akkor azt csináld, vagy kerékpározz. Mindegy csak mozogj! Ha pedig ennyire nincs időd, akkor indulj el előbb a munkába és sétálj le 1-2 megállót, vagy hazafelé szállj le előbb és a maradék utat sétálva tedd meg. Csak próbáld ki valamelyik mozgásformát 1 hétig, és aztán már nem tudsz leállni, a szervezeted igényli a mozgást. Kezd el még ma, ne halogasd. 

 

+1 jó tanács

A legjobb amit tehetsz az egészséged érdekében, ha komplett életmódváltást viszel véghez, nyilván nehéz lesz az elején, de 1-2 hónap után már annyira rááll az agyad, hogy mit vegyél meg a boltban és mit ne, vagy éppen holnap mit főzzél, ami egészséges, hogy már rutinból fog menni és észre sem veszed. Rendbe jön a súlyod, a vérnyomásod, a vércukorszinted és mindenki azt fogja kérdezni mit csináltál magaddal, mert olyan jól nézel ki. A bőrödön, a hajadon és a kisugárzásodon is látszódni fog a változás, és sokan irigyelni fognak érte.

Ugye Te is ezt szeretnéd… akkor kezdj bele és tarts ki, mert pár hónap múlva az lesz a természetes, hogy salátával kéred a húst és nem sült krumplival mint a diéta előtt. Jobban érzed magad a bőrödben és ezt mindenki észre fogja venni…

 

 

Írd meg, hogy hol tartasz a fogyókúrában, vagy mikor kezded, és ha csak egy kis biztatást szeretnél, akkor is írj! 🙂

10606130_947601821941615_1622006391517995535_n

   Iratkozz fel a heti hírlevélre a blogkövetésnél,

   így nem maradsz le a legújabb bejegyzésekről.

   Keress a Facebookon is az Otthon és Más oldalán!

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!